dinsdag 21 oktober 2014

Astrid en Barrie: Krasse knarren op het toneel

Astrid en Barrie: Krasse knarren op het toneel

Astrid en Barrie © Marco de Swart.

Al tientallen jaren liepen ze vriendelijk knikkend langs elkaar heen, nu hebben ze elkaar gevonden: Astrid Nijgh en Barrie Stevens, die de komende maanden door het land trekken met De Krasse Knarren Revue. 'Gezellig , maar niet te vrijblijvend,' is hun motto.

De titel is direct al voer voor discussie. De Krasse Knarren Revue is inderdaad ontleend aan het Omroep Max-programma met verzamelde bekende gezichten (van weleer), maar verder heeft de theatervoorstelling er niets mee te maken, vertelt 'kopman' Barrie Stevens (70). 'En revue moet worden opgevat als intimate revue, dus moet je niet denken aan langbenige dames met prachtige verentooien en veel decor. Er zit nog wel een trap in, alleen heeft die maar drie treden. We zoeken het in het kleine, we laten de liedjes en onze persoonlijke verhalen het werk doen.'

'Grande dame' Astrid Nijgh (65) vult aan: 'Revue moet je zo zien dat alles wat je op de planken kunt doen de revue passeert. Chanson, cabaret, danspartijtjes, goochelen, alles zit erin. Het gaat om de mix, daarom ook zijn Saskia (van Zutphen, als gastvrouw) en Martin (van Dijk, die aan de piano tekent voor de meeste muziek) even belangrijk als wij. We doen het echt met z'n vieren, wat voor mij een compleet nieuwe ervaring is. Ik heb altijd in mijn eentje op het toneel gestaan, nu maak ik ineens deel uit van een ensemble.'


© Marco de Swart.
Het voor het eerst samengaan van vier doorgewinterde krachten met ieder een behoorlijke vrije rol, blijkt veel meer los te maken dan was voorzien. 'Astrid heeft me enorm gestimuleerd om toch maar eens solo te gaan zingen,' bekent Stevens . 'Ik zit al meer dan 50 jaar in het vak en nooit is het ervan gekomen. Waarom? Nooit heeft iemand me gevraagd! Men vond het wel best als ik me beperkte tot dansen en koorzang. En ik, ik had teveel bewondering voor de mensen die het wel deden, durfde niet. Het is een hele overwinning voor mij dat ik me dan toch een keer als song and dance man kan presenteren.'

Zarah Leander
Voor Nijgh zat de uitdaging in het kunnen vertolken van een rits eigen favorieten, waarmee haar vocale veelzijdigheid als contra-alt weer eens wordt benadrukt. Zo brengt ze een hommage aan Zarah Leander, de Zweedse superster die vanwege haar banden met de nazi's altijd omstreden bleef, maar die Astrid als prille tiener wel naar de eerste zangles bij Bep Ogterop loodste. 'Zij was mijn grote idool, omdat haar succes met die aparte, donkere stem betekende dat er voor mij net zo goed kansen lagen. Totdat ik haar hoorde, wist ik me geen raad met dat zware geluid van me. Ik had ook al borstjes, dus in de gang op school dacht iedereen altijd dat ik de juf was!'

Stevens heeft uiteraard zijn eigen levenslessen die hij spelenderwijs inbrengt. Met name de meest recente, het overwinnen van prostaatkanker en het slepende afscheid van zijn hoogbejaarde vader zorgen voor enige gevoelige noten. 'Op 7 juni is mijn pa overleden, 93 jaar oud, daarmee kwam voor mij een eind 2 jaar heen en weer vliegen naar Engeland om maar zoveel mogelijk bij hem te zijn. Daarnaast had ik moeten knokken voor mijn gezondheid, nadat opeens een vreemd gevoel in mijn dij was komen opzetten. Aan die heftige tijd kon ik niet voorbijgaan, deze voorstelling mocht wel gezellig worden, maar niet te vrijblijvend. Nu kan ik tenminste iedere keer naar boven kijken en denken: Hé pa, zie je wel dat het goed is?'

Jonge jaren
De Krasse Knarren lonken verder niet naar de dood, want 'Je moet zeilen met de wind van vandaag' is hun devies. Die goeie ouwe tijd heeft niet bestaan, zo rekenen ze zingend af met de idealisering van hun jonge jaren. Alleen het mooiste van vroeger wensen ze mee te nemen, dus grijpt Nijgh graag terug op haar grootste hit Ik doe wat ik doe (uit 1973). Door een paar sappige anekdotes door dat pikante 'hoerennummer' heen te vlechten, is het zelfs een sleutelstuk in het bonte geheel. 'Het blijft voor mij speciaal, elke keer weer,' zegt Nijgh. 'Ik heb het nog nooit tweemaal op dezelfde wijze gezongen. In dit programma is het flink aangekleed, zeer theatraal, daar kan ik weer alle kanten mee op.'  
De Krasse Knarren Revue.  Première vanmiddag (14.00 uur) in Zaantheater in Zaandam. Tournee t/m 28 januari.  

bron: AD   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten